Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang de laatste updates, nieuws en aanbiedingen via email

Abonneer
  • Lorem ipsum

"Rosé", de ster van de zomer

12 Jul 2019

Wees niet verbaasd als een jongere onder de 30 jaar halverwege december een fles rosé meeneemt tijdens het diner. Dit is geen fout van smaak. Ten eerste omdat er geen seizoen meer is om te drinken. En vooral omdat de millennials - die van 18 tot 35 jaar - deze wijn letterlijk hebben gegrepen. Voor hen is het meer dan alleen een wijn. Wanneer ze een rosé aanbieden, bewijzen ze dat ze de codes overtreden en daarom zijn ze niet zoals de klassieke wijndrinkers.


"In tegenstelling tot rode en witte wijnen, die zijn voorgesteld door wijnprofessionelen, is het de consument die het succes van rosé heeft gemaakt", zegt Gilles Masson, die het Centre du rosé in de Provence runt.

In Frankrijk heeft de consumptie van rosé die van witte wijn overtroffen. En wereldwijd is rosé wijn nu goed voor maar liefst 36% van de totale wijnconsumptie. Een tendens die vooral te danken is aan 18- tot 35-jarigen. Bijna 2 op de 3 jonge Noord-Amerikanen zegt dat het drinken van rosé eenvoudiger en minder snobistisch is dan rode wijn.

Aangezien de groei in handen is van de millennials, wordt deze generatie nauwgezet bestudeerd door rosé-producenten. In verschillende wijnregio's zoals in Provence is er nu al een tekort aan bepaalde rosé wijnen. En producenten passen zich aan deze nieuwe situatie aan met designverpakkingen, verbeterde communicatie op Instagram of de lancering van innovatieve producten (Porto rosé, cocktails op basis van rosé, ...).

 

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter